Saturday, September 7, 2019

BAB 8: SISTEM PENGURUSAN PEMBELAJARAN

Ditulis oleh: Nurul Atirah binti Abdul Fattah 



  •  o  Definisi dan Konsep                                  
1.    Lebih dikenali sebagai Learning Management System (LMS) yang merupakan sebuah aplikasi perisian untuk pentadbiran, dokumentasi dan laporan program latihan, kelas serta aktiviti dalam talian, program e-pembelajaran dan kadar latihan.
2.    Platform dalam talian yang membolehkan penyampaian bahan, sumber dan aktiviti pelajar dalam dan luar persekitaran bilik darjah
3.    Sebagai pengawalan capaian, persediaan kandungan pembelajaran, alat komunikasi dan pentadbiran kumpulan pengguna.

o  Tahap Penggunaan
Platform ini mempunyai tiga tahap penggunaan dengan ciri-ciri penggunaan dan akses yang berbeza, iaitu:

Tahap Penggunaan
Peranan
Fungsi
Pengurus platform
Pentadbir
Mengurus keseluruhan persekitaran pembelajaran
Jurulatih/ fasilitator/ penganjur
Guru
Menjana kursus, mata pelajaran atau latihan
Peserta
Pelajar
Akses dan berinteraksi dengan kursus tertentu







o  Ciri-ciri                                                               
Terdapat banyak ciri-ciri LMS dan antaranya ialah LMS membantu memasang dan menyampaikan inti pembelajaran dengan cepat dan tepat. Selain itu, ciri-ciri utama LMS ialah:




o  Modul-modul Aktiviti
Lopes (2014) telah mengenalpasti beberapa modul yang diperlukan dalam LMS seperti:

a)  Ruang sembang (chat)
Pelajar boleh berbincang antara satu sama lain dengan menggunakan ruang sembang. Mereka tidakperlu lagi bersusah payah untuk berkumpul di satu tempat untuk mengadakan perbincangan.

b)  Pangkalan data
Guru dan pelajar bebas untuk membina, memaparkan dan mencari topik-topik tertentu dalam rekod LMS.

c)  Forum
Pelajar akan menerima setiap post  baru melalui e-mel dan guru-guru serta pelajar boleh menghantar komen di ruangan komen.

d)  Glosari
Membenarkan peserta membuat atau menyelenggara senarai istilah beserta takrifnya. Maksud perkataan boleh dicari/disemak dalam banyak format yang berbeza dan boleh dihubungkan dari tempat lain.

e)  Soal selidik
Membolehkan guru-guru membuat tinjauan, contohnya penilaian kursus.

f)    Penjadualan (scheduler)
Aktiviti yang membolehkan tenaga pengajar kursus menyiarkan waktu yang sesuai bagi perjumpaan.

g)  Pelajaran (lesson)
Setiap bahan yang guru muat naik ke dalam LMS mempunyai kuiz kecil pada setiap halaman muka suratnya. Pelajar perlu berjaya menjawab kuiz tersebut untuk beralih ke muka surat seterusnya.

h)  Tugasan
Tugasan para pelajar boleh dihantar melalui LMS dan guru akan memberikan gred dan maklum balas.

i)    Muat naik fail secara terperinci
Sekiranya pelajar ingin memuat naik fail berkapasiti besar, pelajar boleh menggunakan piihan ini. Guru-guru boleh menetapkan syarat-syarat seperti saiz fail, bilangan fail, serta sama ada fail yang pelajar muat turun boleh disunting atau tidak.

j)    Teks dalam talian
Pelajar tidak boleh memuat naik teks dan hanya boleh menaip teks dalam kotak editor secara dalam talian dan menghantarnya kepada guru.

k)  Muat naik satu fail
Jika saiz fail yang pelajar ingin muat naik adalah sederhana, maka pelajar boleh menggunakan pilihan ini. Fungsinya adalah sma dengan pilihan “muat naik fail secara terperinci”

l)    Aktiviti luar talian (Offline activity)
Merupakan pilihan yang paling mudah digunakan keranaa pilihan ini hanya berfungsi untuk mengingatkan pelajar bahawa mereka mempunyai tugasan tertentu pada hari tertentu.

m)        Kuiz
Guru boleh memberi kuiz kepada pelajar melalui LMS. Jawapan pelajar boleh disunting sebelum dihantar.

n)  Wiki
Mewujudkan komuniti pembelajaran dalam kalangan pelajar dan guru




o  Contoh Sistem Pengurusan Pembelajaran

Terdapat beberapa contoh LMS yang percuma dan kemungkinan tidak asing lagi bagi para pelajar dan guru-guru (K-12 Blueprint, 2014). Antaranya:

1.  Google Sites
Boleh berkongsi maklumat serta mengaksesnya. Menyediakan integrasi yang lancar dengan Google Docs dan Google Calendar.

2.  Schoology
Ciri-ciri kolaboratif membolehkan membolehkan guru berkongsi bahan maklumat. Mampu menjana ujian dan menjejak kemajuan pelajar.

3.  Edmodo
Direka khusus untuk kegunaan bilik darjah. Menyediakan alat untuk membuat kerja rumah, penilaian, perbincangan, dan pembelajaran mudah alih.

4.  Blackboard
Platform pendidikan beraplikasi mudah alih dan bercirikan kolaboratif. Alat penilaian mampu menjana ujian dalam talian, rubrik interaktif dan laporan.

o  Kepentingan Sistem Pengurusan Pembelajaran

  1.    Pelajar boleh mendapat akses terhadap bahan kursus pada bila-bila masa serta ia dapat dikemaskini mengikut keperluan pelajar.
  2.    Pembelajaran boleh dilakukan di mana sahaja pada bila-bila masa.
  3.    Pelajar dapat merancang pembelajaran, berkomunikasi dengan guru dan rakan sekelas secara maya dan membolehkan pelbagai maklumat mudah untuk dicapai.
  4.    Membolehkan pelajar mempelajari bahan secara dalam talian dengan pantas, sama ada pada komputer riba, telefon pintar mahupun tablet.
  5.    Guru boleh menggunakan alat pelaporan dan analisis untuk membuat pemantauan kemajuan pelajar.
  6.    Pengajaran yang dikendalikan oleh ramai guru dapat dijimatkan apabila Sistem Pengurusan Pembelajaran menyediakan pelbagai kursus dalam system tersebut dan pelajar hanya perlu memilih kursus yang ingin diikuti. 

No comments:

Post a Comment